עבודות שיפוץ המתבצעות בעיקר בחלק החיצוני של בתים מתבצעות במהירות, בבטיחות וביעילות רבה יותר כאשר בונים מערכת פיגומים בחלק המשופץ. הפיגומים מאפשרים לעצב את הקירות החיצוניים כאשר הפועלים עומדים על קרקע יציבה ואינם נאלצים להשתלשל מהגג או לבצע תיקונים מתוך הבית עצמו. במרבית המקרים חברות יעדיפו להשתמש בפיגומים על פני סולמות, על מנת לאפשר לפועל לעבוד בשתי הידיים ללא סכנת נפילה.

תחום הפיגומים השתכלל בשנים האחרונות וניתן למצוא בשוק מגוון רחב של חומרים, מאפיינים ועיצובים שונים המתאימים לכל סוג של עבודה. כאשר בוחרים פיגומים יש להתחשב בפרמטרים רבים, ובכך נעסוק היום:  כיצד ניתן לבחור את הפיגומים הנכונים לצרכי חברת הבנייה שלכם?

הבטיחות מעל הכל
הפיגומים עשויים להיות חלק מהציוד היקר ביותר בו ישקיע העסק שלכם, לכן כדאי לתכנן אותם בחכמה. בתחום הפיגומים קיים מגוון רחב של חומרים ומאפיינים אפשריים, ותידרשו להשקיע את הזמן על מנת לעצב מערכת פיגומים יציבה, אמינה ומעל לכל – בטיחותית. כאשר אתם בוחרים את הפיגומים בהם תשתמשו, חשוב לבדוק שהם בעלי תווי תקן העומדים בתקן הישראלי והאירופאי.

בחרו את הפיגומים לפי סוג העבודות אותן אתם מבצעים בפועל

יש הנוטים לרכוש ציוד על בסיס מחיר בלבד. בתחום הפיגומים חשוב, מעבר לשיקולים תקציביים, לבחור פיגומים שיתאימו במדויק לצרכים הספציפיים שלכם מבחינת גובה הפיגומים הנדרש וכן מבחינת המשקל אותו הם נדרשים לשאת. לדוגמה, פיגומי אלומיניום ניידים מתאימים לעבודות בגובה של עד 14 מטר. אם אתם מתכננים לעבוד בגובה רב יותר, עדיף להשתמש בפיגומים אחרים כמו פיגומי תורן או פיגומים תלויים.


בחישוב המשקל, קחו בחשבון גם את הציוד ואת חומרי הגלם
כל סוג של פיגום וקונסטרוקציה מותאמים לעבודה בעומס שונה. כאשר מתכננים את הפיגומים יש לקחת בחשבון לא רק את משקל הפועלים הצפויים לעבוד עליו, אלא גם את משקלו של הציוד עמו הם עובדים ושל חומרי הגלם העשויים להימצא על הפיגום בזמן העבודה. כמו בכל תחום, רצוי תמיד לקחת מרווח ביטחון ולבחור בציוד שיכול להחזיק בבטחה גם 20% יותר משקל מהצפוי.

תנאי השטח הם חלק מהתכנון

כאשר מתכננים את הפיגומים, חשוב לתכנן מראש גם את תנאי השטח הצפויים. האם הם יעמדו על סלע חזק או על קרקע חולית? מה המרווח בין אזורי העבודה השונים והאם הם מאפשרים שינוי של מבנה הפיגומים בקלות לאורך העבודה, או שמדובר במבנה שיישאר בנוי בצורה דומה לכל אורך זמן העבודות? כמו כן, יש לקחת בחשבון גורמים כמו מעבר ממשטח למשטח או מקומה אחת לאחרת, והאם העובדים נאלצים לעשות זאת מחוץ למבנה או בתוכו, ולהתאים להם את הסולמות כחלק מהקונסטרוקציה הכללית.

תכננו את נקודות האחיזה של הפיגום
בעבודות גובה, במיוחד במבנים קיימים, פעמים רבות בוחרים למקם את הפיגום עם נקודות אחיזה הנמצאות דווקא בגג המבנה: הפיגום משתלשל מהגג כאשר הפועל הנמצא עליו מבצע את העבודות. עבודות אחרות דורשות פיגומים המתחילים כמבנה מתחתית הבניין ועולים מעלה. לפני ביצוע העבודות יש לבדוק מה נקודת האחיזה הבטוחה ביותר, ולהתאים את הפיגומים לעבודה הספציפית.

התאמת רוחב הפיגום להיקף העבודה ולזמן העבודה המתוכנן
לעיתים עבודות השיפוץ או הבנייה מבוצעות על ידי כמות גדולה של פועלים במקביל. במצב כזה נדרשים פיגומים לכל אורך הבניין. כאשר מדובר בעבודות נקודתיות או בעבודות המבוצעות על ידי מספר קטן של פועלים, ניתן להשתמש בכמות קטנה יותר של פיגומים ברוחב צר. בעבודות נקודתיות יש יתרון בפיגומים מודולריים שניתן לשנות את צורתם ואת היקפם בקלות, ולהעביר אותם מנקודה לנקודה בשטח הבנייה.

שילוב מספר סוגי פיגומים במקביל
אם הפרוייקט כולל צרכים מגוונים, אין חובה להשתמש באותו סוג של פיגום בכל שטח הבנייה. ניתן לשלב מספר פתרונות בתחום הפיגומים, המותאמים לצרכים השונים בכל תנאי שטח ולכל דרישה. לדוגמה, באזור בו נדרשת עבודה רבה עם ציוד כבד בגובה ניתן להשתמש בפיגומי פלדה, בעוד באזורים בהם נדרשת פעילות עם ציוד קל יותר באותו אתר בניה ניתן להשתמש בפיגומי מתכת.

קבלו יעוץ מקצועי בתחום

אם אתם עדיין מתלבטים איזה סוג פיגום לבחור לעבודות מאתגרות במיוחד או לסוגי עבודות שלא ביצעתם בעבר, תוכלו להתייעץ עם מומחה מוסמך בתחום, בחברה ממנה אתם רוכשים את הפיגומים. ניסיון של שנים בתחום יכול לחסוך לכם משאבים רבים ברכישה של הציוד המתאים לכם בלבד, ולסייע לכם לשמור על סביבה בטיחותית בכל פרוייקט.