עבודה על פיגומים מצריכה מיומנות וניסיון אותם ניתן לרכוש באמצעות הדרכות מתאימות. אחת מהתאונות הנפוצות ביותר שגורמת לפגיעות בנפש היא נפילה מגובה של פועלים שמעדו, או בשל פיגום שהתפרק. גם הציוד האיכותי ביותר, העומד בכל התקנים האפשריים, עדיין אינו יכול להציל פועל שאיננו עובד על פי ההנחיות, ולכן באחריותם של המעסיקים בתחום לספק הדרכות מקיפות בכל הקשור לעבודה בגובה. אספנו עבורכם את הטיפים החשובים ביותר הנוגעים לעבודה בטיחותית על פיגומים.

עובדים בגובה – עובדים לאט
זה נשמע מובן מאליו, אך כאשר יש דד-ליין חשוב לביצוע הפרוייקט והפועלים בסביבת העבודה עובדים במהירות רבה, לעתים קל לשכוח שחייבים להאט מעט את הקצב בעבודה בגובה. טעות אחת הנובעת מחוסר תשומת לב או מפזיזות עלולה לעלות בחיי אדם כאשר היא נעשית בגובה רב. מידה רבה של זהירות וקצב איטי יותר של עבודה יכולים להבטיח ביצוע תקין וקפדני של העבודה בצורה הבטיחותית ביותר.

נסו לאתר סיכונים אפשריים מבעוד מועד

עוד לפני התחלת העבודה חשוב לנסות ולאתר סיכונים אפשריים לעובדים בגובה. האם בחלק מהקומות יש גישה לחוטי חשמל חשופים? האם יש להזיז את הפיגומים ממקום למקום במהלך העבודה? אם כן, מומלץ לתכנן מראש את השלבים השונים של העבודה והיכן יוצבו הפיגומים השונים במדויק. תכנון נכון של סביבת העבודה, במיוחד כאשר מדובר בביצוע עבודה בגובה, יכול להציל חיים.

בצעו הדרכות תקופתיות הנוגעות לעבודה בגובה

סעיף זה אינו רק טיפ חשוב. מדובר בשמירה על החוק. עובדים המיועדים לעבוד על פיגומים או בגובה רב מחויבים לעבור הדרכות וריענון תקופתי של הנהלים השונים הקשורים לעבודה בגובה. עליהם להבין את הסיכון לעצמם ולסביבתם כתוצאה מתנאי השטח השונים, וללמוד כיצד להעביר ציוד ממקום למקום על הפיגום, איך לעבוד עם חומרי הגלם וממה להימנע כאשר הם עובדים בגובה.

פיגומים

שמרו על סביבת עבודה מאורגנת
גם בעבודה מול המחשב במשרד, סביבת עבודה מסודרת יכולה להגביר את התפוקה של העובדים – קל וחומר כאשר מדובר בעבודה על פיגומים בגובה. ציוד הנמצא במקום מאורגן ומסודר על הפיגום מונע סכנת מעידה של פועלים ממנו. כמו כן, כאשר הציוד מונח בצורה מסודרת ובמיקום מוגדר, קיים פחות סיכוי שהציוד עצמו ייפול כאשר הפועל מנסה לאתר אותו. כך נמנעת סכנה נוספת של פגיעה מחפץ שנפל מטה מפיגום ופגע חלילה בפועל אחר או בעוברי אורח.

בדקו את יציבות המבנה וזהו סיכונים גם בזמן העבודה

ככל שעובר הזמן ושהפרויקט מתקדם, פועלים ומנהלי עבודה נוטים לחוש נוח יותר על הפיגומים. פיגום המתנדנד מעט או אזור בפיגום שנשחק אינם נראים כסכנה כאשר עובדים על אותו הפיגום במהלך חודש שלם ללא פגיעה. נסו לשמור גם במהלך העבודה על עיניים פקוחות בכל הנוגע לסיכונים אפשריים שצצו במהלך העבודות, כתוצאה משחיקה של המבנה או משינוי בתנאי השטח במהלך הבנייה.

אל תשאירו עובדים לעבוד לבדם כאשר הם עולים ויורדים
לפי תקנות העבודה בגובה, עובדים העולים ויורדים בסולם נדרשים לעבוד בצוות עם אדם נוסף. אם הסולם אינו יציב לחלוטין, על הפועל השני להחזיקו. שני עובדים ויותר העובדים במקביל מסוגלים לשמור זה על זה מפני ביצוע טעויות שונות הנובעות מחוסר תשומת לב או להתריע על סכנות.

מזג אוויר סואן דוחה עבודות מסוכנות בגובה

מזג האוויר הישראלי הוא נוח במרבית המקרים. מלבד חודשי החורף בהם מתחוללות סופות הכוללות רוח חזקה, מבול או לעיתים גם שלג (באזורים מצומצמים), לאורך רוב השנה מזג האוויר אינו מהווה סכנה. עם זאת, לעיתים ישנן סופות עונתיות או יורדים גשמים בלתי צפויים העשויים לסכן את העובדים בגובה, הן כתוצאה מחוסר יציבות של הפיגום והן מסכנת החלקה כתוצאה מרטיבות לוחות העץ על הפיגומים. במצב בו קיים סיכון, עדיף להימנע מסיכון העובדים ואולי אף להיעזר באותם הפועלים למשימות אחרות שאינן דורשות ביצוע עבודות על הפיגום. 

האם הפועלים מצוידים בקסדות ובנעליים מתאימות?
בימים חמים במיוחד קיימת נטייה לזלזל מעט בשכבות של ציוד בטיחותי משמעותי. בכל אזור בנייה, קסדות הן מוצר הכרחי – במיוחד בעבודות באזורים בהם קיימת סכנה של עצמים הנופלים מגובה רב. חשוב לוודא כי הפועלים משתמשים בקסדות בעת הצורך, וכן בנעליים שימנעו החלקה במהלך העבודה בגובה. את סוליות הנעליים יש להקפיד לנקות באופן תכוף על מנת שבוץ או שחומרים אחרים הנדבקים אליהן לא יגרמו אף הם לסכנת החלקה.

לסיכום, עבודות בגובה כוללות סיכונים ייחודיים מעבר לשהות באתר הבנייה, ושמירה על כללי המפתח יכולה להפוך את סביבת העבודה לבטוחה יותר, ולסייע לסיים את הפרוייקט בהצלחה.